Oh Snap!

Please turnoff your ad blocking mode for viewing your site content

img

Kvinnefotball er bredde idrett i Norge

/
/
/
333 Views

Overskriften er selvsagt med en smule ironi og overdrivelse, men fra tiden etter jul og frem til nå blir jeg mer og mer i tvil. Etter å ha søkt på de ulike klubbene i 1.divisjon og Toppserien, så finner jeg meget skuffende resultater. Og dette er ikke noe nytt, men har vært en eksistens i mange år, eller å dra den litt langt – alltid! Nå må og bør dette endres den neste tiden.

Interessen fra klubbene om å promotere seg selv er så tynn at jeg nesten er en smule redd for hva som skjer. Nå har det for mange rullet inn en del millioner på bok siden i høst, og på tross av at disse midlene enda ikke er fordelt eller kunne tas i bruk, så burde man kunne forvente mer av Norges største idrett om hva man driver med og hva som er målene. Med selveste OBOS og Norsk Tipping med på laget, bør det være litt mer ærefrykt for å drive på med fotball.

Sportsjefen i Stabæk Richard Jansen sa det så fortreffelig for kort tid siden -» nå bør klubbene kjenne sin besøkelses tid og promotere alt i klubbene sine» . Så er spørsmålet gjør man det?

Bildet av Kolbotn og Stabæk her i kamp i 2017, har ingenting med artikkelen å gjøre. FOTO: KNut Stenseth , Østlandets Blad

Informasjonshjulet til publikum må virkelig smøres

Fotball, kvinnefotball og all idrett handler om å få publikum med seg. Av en eller annen grunn så kan dette virke å ikke gjelde kvinneklubber der de er kanskje den gruppen som trenger mest oppmerksomhet, med tanke på publikum, penger og sendetid på tv og nett.

Kun noen få klubber etterlever de spilleregler som man kan forvente i 2018, der medie er den største grunn til at man overlever, gjennom infoflom, referanser og tilbud til sine fans og interesser.

Så hva finner jeg på min vei rundt i fotball-Norge?

Jeg kan starte med at Kvinnefotballmagasinet har Silly Season og treningskampene på min webside og facebook, der jeg er helt avhengig av klubbene som bidragsyter -og har sendt alle 24 klubber info om dette. Resultatet er nærmest nedslående. Enten er det magasinet som ikke leverer eller så har ikke klubbene tid, kapasitet eller ser noen grunn til å sende deres gjøren og laden, gjennom vinteren. Nå har jeg all verden med fritid og kan boltre meg med bokstaver. Men jeg tør nesten påstå at jeg greier å formidle mer om 24 klubber hver dag, hver uke hele året, en enkelte klubber greier for egen regning. Man kan snakke om kapasitet, man har ikke folk, tid eller annet. Nei-vel, men kall det da ikke toppfotball, for det er ikke definisjonen på nettopp det!

Det skal påpekes med strek under at dette ikke gjelder ALLE klubber, for noen gjør faktisk en sterk jobb, men mange ødelegger for fellesskapet, veldig mange.

Jeg tok en runde igjen, blant klubbenes nettsider, og det er nedslående å se hva man faktisk driver med. Noen få klubber er gode, enkelte henger sånn nogenlunde med, mens andre og mange faktisk er totalt fraværende! Det er så ille at noen ikke engang har en side til publikum der de kan lese om troppen, hvem spillerne er eller hva de driver med. Det verste er at dette også gjelder toppklubber i Norge, der man ikke har webside, eller ikke har oppdatert de siste årene. Man vil gjerne til Champions League og være god en mer i bare Norge, men hva med å fortelle om hvordan det skal gjøres.

Jeg finner mer av Chelsea, Wolfsburg og Lyon bare i Norge, en hele toppserien til sammen. Der kommer stadig nyheter, filmer, overganger og tilgangen er enorm.

Allerede har det blitt spilt noen treningskamper, og der har resultatene kommet, noen sågar tre dager etter kampstart, og noen hele 6-7 timer senere. Er dette godt nok?

Jeg tar en tur inn i herrefotballens verden, på breddesiden i 3-4 og 5.divisjon, og der finner jeg alt jeg trenger om treningskamper, nye spillere, spillerstall, målsettinger og annet, i motsetning til det vi kaller og som er toppfotball for kvinner.

Hege Jørgensen og Serieforeningen har gjort en strålende jobb så langt. Nå kommer oppfølgingen. Den bør ikke bare handle om spillerutvikling og sportslige ting. Nå må klubbenes egen forening også sette krav til hvordan de skal formidle om seg selv, slik at publikum kan nå frem til sine egne- klubbene! FOTO: Serieforeningen

Rydd opp!

Skal jeg og andre formidle om fotballen, så må vi ha tilgang, det er første bud. Når jeg den siste uken ba om svar på fem spørsmål fra 12 toppserieklubber, så fikk jeg svar fra fire klubber den første uken -det er breddeidrett når ikke en gang flere klubber har en mann eller kvinne som kan svare på spørsmål.

Serieforeningen skal tildele penger fremover, og setter de ikke nå krav til leveranser fra klubbene på mer en sportslige mål og henting av spillere fra naboklubber, ja da er det falitt. Jeg har spurt noen klubber på mail og via andre kanaler om å få spillerstallen per dags dato, i 1.divisjon og Toppserien. Jeg har ventet lengre en lenge og har gitt opp, fra de klubbene som gjerne vil ha penger og publikum på tribunene.

Nå vil sikkert mange svare at dette skal bli bedre, nå når det kommer penger og de kan få folk til å jobbe med klubbens synlighet. Da vil jeg svare at dette har blitt svart i ti år nå.

Så til dere i Serieforeningen, Espelund utvalget og Norges Fotballforbund: Still krav, sett foten ned, bruk lisensordninger, og få klubbene til å bry seg mer om sitt publikum og fans, en å bruke all tid på å få spillere og en spillerstall, som publikum uansett ikke får vite om!

Skal for eksempel kvinnekamper mer og mer komme inn som oddskamper og enda sågar på en tippekupong, kanskje enda artigere en egen kvinnefotball tippekupong, så må tipperne og publikum kjenne til klubbene. Og hvilken arena og publikums effekt det ville ha. Selv 50 åringen som «hater» kvinnefotball, tipper, og må ha tippekupongen klar, selv om det er kvinnefotball. Og da har man fått enda flere med på laget.

Sterke ord, men jeg står inne for det. Kom gjerne med kritikk, svar og respons på denne saken. Gjerne om hvor feil jeg tar og om dette er en stor overdrivelse? Jeg håper virkelig jeg tar feil……….

Jan Reidar 26.01.18

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Linkedin
  • Pinterest

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *